تاثیر دکوراسیون در فضاهای مسکونی

دکوراسیون داخلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های معماری و طراحی داخلی است. فضاهای به یادماندنی مانند دوستان و آدم‌های به یادماندنی هستند و برای ما هویتی متمایز از فضاهایی که به صورت روزمره با آن‌ها مواجه هستیم دارند. این نکته دقت در طراحی آن فضا را نشان می‌دهد. روند انتخاب دکوراسیون یک خانه پیش از اقدام به خرید آن در ذهن ما آغاز گشته و این روند با دیدن تصاویر مختلف در مجلات و سایت‌های دکوراسیون شروع و با ورود به بازارهای مبلمان یا نمایشگاه‌های تخصصی تکامل می‌یابد. بنابراین لازم است که در مورد تاثیر دکوراسیون در فضاهای مسکونی بیشتر بدانیم.

قطعاً برای اجرای یک طراحی داخلی و یا چیدمان دکوراسیون موفق می‌بایست ابتدا اقدام به انتخاب سبکی مشخص که براساس سلیقه‌ها و نیازهای هر فرد، دستخوش تغییر می‌باشد نمود بنابراین می‌توان گفت دکوراسیون داخلی باتوجه به خصوصیات فردی یا اجتماعی هر فرد یا خانواده  شکل می‌گیرد.

 هدف از دکوراسیون داخلی چیست؟

امروزه تاثیر دکوراسیون در فضاهای مسکونی و محیط‌های مختلف بر خلق‌وخو، روحیه، پیشرفت کاری و آرامش زندگی از نظر علم کاملاً به اثبات رسیده است و به همین دلیل در سال‌های اخیر بیش از پیش افراد به اهمیت و کاربرد آن پی برده‌اند. هدف از دکوراسیون داخلی هماهنگ‌سازی جلوه‌های ظاهری و عملکردی اجزا، رنگ‌ها و مبلمان در فضا می‌باشد.

دکوراسیون یک فضا، نتیجه در کنار هم قرار گرفتن المان‌های متنوعی است که تاثیر روحی خاصی را بر روی افراد می‌گذارد و کاربران واکنش‌های متفاوتی نسبت به دکوراسیون‌های مختلف از خود نشان می‌دهند که این خود موجب بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای ایجاد محیطی آسوده برای زندگی است.

از این رو طرح‌های دکوراسیون و مبلمان باید به شیوه‌ای طراحی شوند که مطابق با خواسته ها و نیازهای درونی انسان باشد، هدف اصلی از انجام دکوراسیون‌، بالابردن کارایی یک محیط برای کابر و زیباسازی فضا و مهم‌تر از همه هماهنگی آن با احساسات درونی انسان می‌باشد. در چیدمان یک مکان ابتدا باید اصول اولیه یعنی توجه به کاربرد فضا و روانشناسی کاربر، موقعیت فضا از لحاظ اقلیمی و نور طبیعی و بادها، شناخت سبک متداول در چیدمان، روانشناسی رنگ، محل قرارگیری مبلمان، شناخت ارگونومی و سیرکولاسیون را مدنظر قرار داد.

دکوراسیون داخلی (Interior decoration) که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده است بهینه‌سازی فضاهای داخلی ساختمان به منظور انجام فعالیت‌های روزمره یعنی زندگی و کار است.

طراحی و دکوراسیون داخلی چه نقشی در بهبود روحیه و آرامش افراد دارد؟

در انتخاب همه عناصر و مبلمان‌های موجود در فضا عوامل متنوعی اعم از عواطف و احساسات و روحیات مخاطبان، موقعیت مادی آن‌ها و شیوه زندگی‌شان بر طراحی دکوراسیون یک فضا تاثیر می‌گذارد. امروزه تمامی مخاطبین در پی آسایش واقعی‌اند و اگر این آسایش در محیط‌های عموعی غیرممکن باشد حداقل در خانه باید محقق شود.

تاثیر دکوراسیون در فضاهای مسکونی

هر بنایی با توجه به کاربرد و خصوصیات روانی افرادی که از آن بنا استفاده می‌کنند طراحی و دکور می‌شود که امروزه اهمیت دادن به طراحی و دکوراسیون داخلی متناسب با فضای منزل و محیط كار تاثیر بسزایی در افزایش بهره‌وری و ایجاد حس آرامش دارد. و این امری است انکارناپذیر که می‌توان میزان امنیت، صمیمیت، شور، هیجان و آرامش موجود در یک فضا را با راهکارهای طراحی دکوراسیون مناسب تشدید کرد.

اما متاسفانه امروزه به علت عدم رعایت اصول چیدمان در فضاهای داخلی و عدم استفاده از دانش نیروی متخصص  و عدم اطلاع از نورپردازی صحیح و رنگ‌آمیزی و عدم چیدمان صحیح، خانه به محیطی کسل‌کننده یا بسیار شلوغ تبدیل می‌شود.

بر این اساس روان‌شناسان علوم رفتاری به این نتیجه رسیده‌اند که تاثیر دکوراسیون و طراحی داخلی خانه امری واضح و روشن است که می‌تواند بسیاری از مشکلات رفتاری افراد را حل کند و به بهبود روحیه آن‌ها کمک نماید. به بیان دیگر فضای داخلی می‌تواند منبع تمام نشدنی نشاط و آرامش باشد به شرط اینکه بعضی از جزئیات ظریف که بسیار موثر هم هستند رعایت شود.